gospodarka komunalna i mieszkaniowa
łączne wydatki z budżetu miasta na gospodarkę komunalną i gospodarkę mieszkaniową
w latach 2018-2023
27,8 mln zł
(Gospodarka mieszkaniowa oraz gospodarka komunalna i ochrona środowiska)
+113% średnioroczny wzrost wydatków w stosunku do poprzedniej kadencji
Zakład Wodociągów i Kanalizacji
Przedmiotem działania Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w zakresie objętym Ustawą, jest zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków za pomocą urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, będących w eksploatacji i zarządzie Zakładu, zapewnienie zdolności posiadanych urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i odpowiednim ciśnieniu w sposób ciągły i niezawodny.
Zakład dostarcza wodę z ujęcia wody podziemnego przy ulicy Polnej. Ujęcie składa się z 3 studni wierconych o głębokości 80 m każda, zostały wykonane w 1990 roku. Studnie nawiercono w utworach kredowych. W roku 2012 studnie nr 1 i 2 zostały poddane renowacji polegającej na wymianie filtrów.
Woda nie wymaga uzdatniania ani chlorowania, pod względem fizykochemicznym i bakteriologicznym odpowiada wymaganiom Rozporządzenia Ministra Zdrowia. Pobór wody z ujęcia jest opomiarowany.
Miasto Rejowiec Fabryczny jest wyposażone w sieć kanalizacji sanitarnej-rozdzielczej. Ścieki z terenu miasta pochodzą przede wszystkim z budynków zabudowy wielorodzinnej i jednorodzinnej oraz z instytucji samorządowych, punktów usługowych i są oczyszczane w mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków typu ECOLO-CHIEF o przepustowości Q śr.dob.=800m3/dobę. Oczyszczone ścieki odprowadzane są do urządzenia wodnego-rowu otwartego uchodzącego do rzeki Rejki. Oczyszczalnia pracuje w oparciu o technologię nisko obciążonego osadu czynnego wraz z tlenową stabilizacją osadu nadmiernego. Ścieki wprowadzane są do obiektu oczyszczalni bezpośrednio z sieci kanalizacyjnej grawitacyjnie, zaś z szamb wozami asenizacyjnymi do zbiornika zlewnego na terenie oczyszczalni gdzie są wstępnie napowietrzane i rozcieńczane co powoduje obniżenie stężeń w tych ściekach. Długość czynnej sieci wodociągowej obsługiwanej przez Zakład wynosi 37,1 km. Długość czynnej sieci kanalizacyjnej sanitarnej wynosi 21,3 km. Ścieki oczyszczane są za pomocą oczyszczalni przy ulicy Chełmskiej.
Ciepłownia Miejska
Ciepłownia Miejska prowadzi działalność w zakresie produkcji, przesyłania i dystrybucji ciepła. Bazę materiałową stanowi mienie Miasta.
W celu zabezpieczenia usług, ciepłownia wyposażona jest w dwa kotły o łącznej mocy 3,15 MW. Wykorzystana moc to 1,742 MW. Opalana jest gazem ziemnym wysoko metanowym GZ50. Olej opałowy stanowi paliwo rezerwowe. Długość sieci ciepłowniczej wynosi 1200 m.
Funkcjonowanie Ciepłowni Miejskiej można określić jako wysoce racjonalne gospodarowanie i świadczenie dobrej jakości usług po przystępnych taryfach.
Sprzedaż ciepła GJ
Sprzedaż ciepłej wody użytkowej
W latach objętych raportem przychody ze sprzedaży ciepła były następujące:
2019 r. - przychód wyniósł 790.548,16 zł. Do przychodów zostały zaliczone odsetki od depozytu naliczone przez bank i odsetki od odbiorców usług w kwocie 211,11 zł przychody z najmu w kwocie 300,00 zł, korekta podatku VAT o raz odszkodowanie z polisy 3 022,73 zł. Stan środków obrotowych na koniec roku był dodatni i wynosi 24 682,46 zł i podlegał rozliczeniu z budżetem miasta.
W związku podwyżką cen gazu, po wnikliwej analizie kosztów i oszczędnym planowaniu wydatków zostały zmienione opłaty za dostarczanie ciepła od m-ca stycznia 2019 r. Wzrost opłat dla odbiorców wyniósł ok. 14%
2020 r. - przychód wyniósł 798.476,74 zł. Do przychodów zostały zaliczone odsetki od depozytu naliczone przez bank i odsetki od odbiorców usług w kwocie 91,83 zł przychody z najmu w kwocie 300,00 zł oraz przychody z tytułu zwolnienia z opłacania składek ZUS na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne (COVID-19 – Tarcza 2,0) kwocie 7.403,55 zł. Stan środków obrotowych na koniec roku był dodatni i wynosił 70.199,53 zł, podlegał rozliczeniu z budżetem miasta.
2021 r. - przychód wyniósł 859.185,55 zł. Stan środków obrotowych na koniec roku był dodatni i podlegał rozliczeniu z budżetem miasta.
2022 r. - przychód wyniósł 825.374,63 zł.
Otrzymane przez ciepłownię miejską rekompensaty i wyrównania do ciepła w 2023 roku: łącznie 931.670,30 zł
Do prawidłowego funkcjonowania Ciepłowni Miejskiej niezbędne jest prowadzenie każdego roku prac konserwacyjno-remontowych. W latach 2019 - 2022 wykonano:
2019 r.
przegląd i konserwacja pomp obiegowo-cyrkulacyjnych,
czyszczenie odmulaczy i filtrów CO w budynkach,
wymiana zaworów CW w budynkach odbiorców,
inne prace konserwacyjno - remontowe zabezpieczające prawidłowa pracę Ciepłowni
przegląd okresowy przewodów kominowych i wentylacyjnych,
przegląd i konserwacja stacji uzdatniania wody, przegląd posezonowy kotłów i palników,
przegląd budowlany budynku ciepłowni.
2020 r.
przegląd i konserwacja pomp obiegowo-cyrkulacyjnych, inne prace konserwacyjno – remontowe zabezpieczające prawidłowa pracę Ciepłowni.
przegląd okresowy przewodów kominowych i wentylacyjnych,
przegląd i konserwacja stacji uzdatniania wody – odkamienianie, płukanie sześciu wymienników ciepłej wody,
wymiana czujników AGR,
przegląd posezonowy kotłów i palników,
wymiana den sitkowych w kotle, montaż zwieraków i wykonanie tłumików spalin,
spawanie rur w kanałach ciepłowniczych,
malowanie pomieszczeń biurowych,
naprawa dachu, obróbka kominów i pasa nadrynnowego,
przegląd budowlany budynku ciepłowni.
2021 r.
przegląd okresowy gaśnic,
naprawa sterowania i zasilania zestawu solarnego – wymiana rur próżniowych,
przegląd i konserwacja pomp obiegowo-cyrkulacyjnych,
wymiana zaworu gazowego i regeneracja starego,
wykonanie czyszczenia zbiornika ciśnieniowego magneto-odmulacz,
inne prace konserwacyjno remontowe zabezpieczające prawidłowa pracę Ciepłowni,
przegląd okresowy przewodów kominowych i wentylacyjnych,
przegląd i konserwacja stacji uzdatniania wody - odkamienianie, płukanie sześciu wymienników ciepłej wody,
oszacowanie mocy cieplnej na 2022 na cele przygotowania ciepłej wody użytkowej,
wymiana filtra osłonowego DN-80,
wymiana wodomierzy,
przegląd posezonowy kotłów i palników,
przegląd budowlany budynku ciepłowni.
2022 r.
przegląd okresowy gaśnic,
naprawa sterowania i zasilania zestawu solarnego – wymiana rur próżniowych,
przegląd i konserwacja pomp obiegowo-cyrkulacyjnych,
wykonanie czyszczenia zbiornika ciśnieniowego magneto-odmulacz,
inne prace konserwacyjno-remontowe zabezpieczające prawidłowa pracę Ciepłowni,
przegląd okresowy przewodów kominowych i wentylacyjnych,
przegląd i konserwacja stacji uzdatniania wody - odkamienianie, płukanie sześciu wymienników ciepłej wody,
oszacowanie mocy cieplnej na 2022 na cele przygotowania ciepłej wody użytkowej,
wymiana wodomierzy,
przegląd posezonowy kotłów i palników,
przegląd budowlany budynku ciepłowni.
gospodarka odpadami komunalnymi
Gospodarka odpadami komunalnymi należy do zadań własnych gminy. Pod tym pojęciem kryje się szereg czynności oraz działań, mających na celu jak najbardziej bezpieczne dla środowiska oraz zdrowia i życia ludzi postępowanie z wytworzonymi odpadami komunalnymi. Obejmują one m. in. zbiórkę, transport, utylizację oraz unieszkodliwianie odpadów, przy czym każda z tych czynności może przybierać różny zakres oraz formy. Obowiązki w tym zakresie reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem systemu gospodarki odpadami komunalnymi w latach 2019-2023
Wydatki:
w 2019 r. wydatki wyniosły łącznie 89.024,80 zł, tj. 86,16% planu (451.500,00 zł), z tego:
koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów – 370.099,20 zł;
koszty obsługi administracyjnej systemu – 16.500,00 zł
w 2020 r. wydatki wyniosły 701.074,66 zł, tj. 91,82% planu (763.500,00 zł), z tego:
koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów – 681.474,66 zł;
koszty obsługi administracyjnej systemu – 13.500,00 zł
koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi (wdrożenie aplikacje SegreGo) – 6.100,00 zł.
w 2021 r. wydatki wyniosły 735.165,71 zł, tj. 92,18% planu (797.500,00 zł), z tego:
koszty odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów – 708.234,75 zł;
koszty tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych – 5.289,00 zł (wydatki majątkowe na projekt koncepcji budowy PSZOK);
koszty obsługi administracyjnej systemu – 13.500,00 zł;
koszty edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi – 8.141,96 zł; w 2021 r. opłacono abonament aplikacji Eko Strażnik, służącą m.in.: do edukacji, promocji selektywnej zbiórki odpadów oraz informacji o datach wywozu odpadów (5.346,53 zł), zakupiono metalowe pojemniki na nakrętki (1.799,99 zł), zakupiono nagrody w konkursie „Pogromcy śmieci” (299,94 zł) oraz zakupiono naklejki do segregacji odpadów (695,50 zł);
koszty wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym - nie wystąpiły; koszty wyposażenia nieruchomości w worki ponosi firma, która odbiera odpady, natomiast zakup pojemników planowany jest w 2022 roku;
w 2022 r. wydatki wyniosły 783.520, 29 zł w tym:
obsługa administracyjna 13.500 zł,
działania promocyjne i edukacja ekologiczna 13.509 zł
wywóz odpadów 756.511,29 zł
w 2023 r. wydatki wyniosły 806.337,38 zł w tym:
obsługa administracyjna 17.800 zł
e-usługa gospodarowania odpadami 5.018,40 zł
wywóz odpadów 783.518 ,98 z
Dochody:
w 2019 r. Miasto Rejowiec Fabryczny osiągnęło dochód z tytułu pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 367.203,63 zł, a także dochód z tytułu wpływów z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych w wysokości 1.081,31 zł,
w 2020 r. dochód z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniósł 507.673,88 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 608,64 zł,
w 2021 r. dochód z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniósł 585.824,39 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 788,03 zł,
w 2022 r. dochód z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniósł 774.267,53 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 1158,64 zł,
w 2023 r. dochód z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniósł 852.841,76 zł. Dochód z odsetek od nieterminowych wpłat i kosztów egzekucyjnych wyniósł 1.159,24 zł.
Ceny za odbiór odpadów komunalnych dla mieszkańców w latach 2019 - 2023
2019:
do 30 czerwca: 7,50 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 10,50 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 lipca: 11,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 22,00 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów.
2020:
do 30 czerwca: 11,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 22 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 lipca: 15,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 30,00 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów.
2021:
15,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 30,00 zł miesięcznie/osobę przyn nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
2022:
20,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 45,00 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
2023:
do 30 czerwca: 20,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 45,00 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów,
od 1 lipca: 24,00 zł miesięcznie/osobę przy selektywnym gromadzeniu odpadów, 60,00 zł miesięcznie/osobę przy nieselektywnym gromadzeniu odpadów.
Od lipca 2020 r. mieszkańcy, którzy odpady biodegradowalne gromadzą we własnych kompostownikach, korzystają z ulgi w opłacie w wysokości 1,00 zł za osobę.
1 086,41 t
Liczba odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie w ciągu roku
2018 r.
1138,06 t
Liczba odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie w ciągu roku
2019 r.
1 250,48 t
Liczba odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie w ciągu roku
2020 r.
1123,14 t
Liczba odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie w ciągu roku
2021r.
1 123,14 t
Liczba odpadów zmieszanych i zebranych selektywnie w ciągu roku
2022 r.
Dochody dotyczące opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
w latach 2019 - 2023
mienie komunalne
Stan mienia komunalnego miasta opracowano na podstawie prowadzonych przez Wydział Geodezji i Gospodarki Gruntami rejestrów mienia komunalnego. Mieniem gminy jest ta część mienia komunalnego, która należy do gminy jako osoby prawnej. Podstawowym składnikiem mienia komunalnego są nieruchomości.
Ogólna powierzchnia nieruchomości komunalnych wynosi 175,3161ha. Ponadto Samorząd jest właścicielem 0,9782 ha gruntów w sąsiedniej miejscowości. 3,8311 ha gruntów komunalnych jest oddanych w wieczyste użytkowanie. Miasto jest wieczystym użytkownikiem gruntów (własność Skarbu Państwa ) o pow. 47,6749 ha.
Ogółem powierzchnia gruntów wraz z prawem użytkowania wieczystego ujawnionych w rejestrze środków trwałych wynosi 227,8003 ha.
Inne nieruchomości to:
nieruchomości będące w trwałym zarządzie jednostek miejskich nie posiadających osobowości prawnej – 5,5024 ha,
nieruchomości oddane użytkowanie wieczyste - 3,8311 ha,
nieruchomości przekazane w administrowanie - cmentarz komunalny.
Pozostałe grunty to:
zajęte pod drogi, place, tereny zieleni, lasy, grunty pod wodami,
zasoby gruntów tj. grunty stanowiące rezerwę terenów przeznaczonych na cele budownictwa jednorodzinnego, wielorodzinnego i inne cele inwestycyjne określone w planie zagospodarowania przestrzennego,
budynki mieszkalne wielorodzinne (we współwłasności z osobami fizycznymi).
Środki finansowe uzyskiwane z opłaty przekształceniowej, ze sprzedaży, dzierżawy, użytkowania i trwałego zarządu nieruchomościami stanowią udział w dochodach miasta. Grunty komunalne obejmują tereny przeznaczone w planie zagospodarowania przestrzennego miasta na cele inwestycyjne, budowlane oraz na uprawy rolne.
Zadania z zakresu gospodarowania nieruchomościami miasto realizuje na podstawie podjętych uchwał Rady Miasta oraz zarządzeń Burmistrza. Do głównych zadań należy: dzierżawa, sprzedaż mieszkań komunalnych oraz sprzedaż gruntów pod zabudowę i gruntów rolnych. Należy stwierdzić, że przyjęta przez miasto polityka gruntowa ma na celu racjonalne gospodarowanie i zarządzanie majątkiem komunalnym.
Stan mienia komunalnego - zestawienie wg ewidencji gruntów na (grunty własne na terenie miasta)
Sprzedaż mienia komunalnego w 2023 r.
W 2023 r. dokonano sprzedaży mienia w drodze przetargów: na łączna kwotę brutto 475 034,35 zł. Pozostałe dochody to opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów pod zabudową mieszkaniową , spłaty hipotek. opłaty z tytułu wieczystego użytkowania (garaże, usługi) i zarządu trwałego, czynsz dzierżawny za grunty rolnicze i za grunty zajęte pod usługi i handel, a także za grunty pod komórkami i garażami. Inne to czynsz dzierżawny za lokale użytkowe będące w dzierżawie firm i osób prywatnych.
Należy dodać, że w miasteczku występuje obiecująca dynamika nabywania działek budowlanych oraz pod usługi i handel. Dlatego też Urząd Miasta prowadzi intensywne działania na rzecz powiększania zasobu mienia komunalnego, w tym od Skarbu Państwa. Jest to priorytetowy kierunek prac w Wydziale Geodezji i Gospodarki Gruntami.